Kun ilmastomuutos ja fossiilisista polttoaineista eroon pääseminen ovat olleet jo pitkään puhutuimpia asioita koko maailmassa, voisi ajatella, että lisäviestinnällä ei paljoa tarvetta ole – mutta asia on juuri päinvastoin. Siihen on kaksi pätevää syytä: tarvittava toimintatapojen muutos ja teknologinen kehitys.
Jotta pääsemme irti fossiilitaloudesta, meidän on muutettava totuttuja toimintatapojamme merkittävästi. Se tarkoittaa muutosta yksilö-, paikallis-, alue- ja valtakunnallisella tasolla. Koko yhteiskunnan tapa toimia on muututtava. Tähän saakka muutokset ovat olleet enemmän pistemäisiä kuin koko yhteiskuntaa koskettavia. Kestäviä muutoksia ei saada aikaan ennen kuin viesti on mennyt perille kaikkialle, ja se puolestaan vaatii ammattitaitoista viestintää, myös päättäjille.
Meneillään oleva teknologinen muutos, joka voi viedä meidät pois fossiilitaloudesta, on hyvin nuori ilmiö. Se suorastaan huutaa tuekseen viestinnän ammattilaisia. Mukana muutoksessa on jo tuhansittain start up-yrityksiä ja nopeasti kasvaneita uusia teknologiayrityksiä, joilla ei ole ymmärrettävästi ole resursseja paneutua viestintään siinä määrin kuin olisi tarpeen. Tarve syntyy markkinoilta, mutta päätarve on yhteiskunnallinen: mitä nopeammin uudet fossiilivapaat teknologiat saadaan päättäjien ja myös yleiseen tietoisuuteen sitä nopeammin kuljemme kohti hiilineutraalia elämää.
Viestintätoimisto Spring edistää asiakkaittensa kautta aurinkoenergiaa, liikenteen sähköistämistä ja biopolttoaineita sekä ligniinin käyttöä vihreän asfaltin tekemisessä. Lisäksi edistämme ympäristön kannalta kestävää metalliteollisuutta ja matkustamista. Samalla suuntamme toimintaamme uusille alueille yhteiskunnassa, jotta ydinosaamisemme – vihreän siirtymän viestintä – hyödyttäisi suomalaista yhteiskuntaa niin laajasti kuin mahdollista. Meillä on paljon annettavaa, mutta paljon on tehtävääkin.
